W firmach za przeprowadzanie procesów rekrutacyjnych odpowiada Specjalista ds. Kadrowych. To on sprawuje pieczę nad zasobami ludzkimi w organizacji. To od niego w dużej mierze zależy fakt, kto będzie pracował i jakie wartości zostaną wprowadzone do organizacji. Nie jest on jednak w pełni osobą decyzyjną. Ponieważ nie do końca zna specyfikę pracy w każdym dziale w firmie, dlatego zazwyczaj jest współprowadzącym rozmowy kwalifikacyjne. Poza Specjalistą od HR, na rozmowy w sprawie pracy przychodzą jeszcze pracownicy docelowego działu, do którego jest prowadzona rekrutacja. Przeważnie w takiej rozmowie uczestniczy Kierownik zespołu, a czasami jeszcze pracownicy z tytułem Starszego Specjalisty. Ponieważ część kwestii jest w stanie zweryfikować manager działu, a część pozostałą, pracujący specjaliści, którzy doskonale znają się na praktycznym aspekcie pracy.
Kandydaci zazwyczaj aplikują, wysyłając swoje CV oraz listy motywacyjne, na ogłoszenie umieszczone na portalu pracy. Kwestią sortowania aplikacji zajmuje się zazwyczaj HR-ówka. Wstępną selekcję może spokojnie przeprowadzić osoba, która nie posiada wiedzy “technicznej” wywodzącej się z działu. Pracownik ds. Personalnych otrzymuje widełki, jakich powinien się trzymać przeprowadzając selekcję kandydatów.
Jeśli chodzi o rozmowę kwalifikacyjną, to wkład w jej przebieg jest podzielony. Część pytań przygotowuje Rekruter, a pozostałe Kierownik Zespołu. Przeważnie rozmowa przebiega według określonego scenariusza, ale scenariusz może ulec zmianie, jeśli kandydat jest bardzo gadatliwy 🙂 Decyzję dotyczącą zatrudnienia zazwyczaj podejmuje Manager Działu w porozumieniu ze Specjalistą ds. kadrowych.