Czy da się opanować całą dziedzinę wiedzy dotyczącej spraw kadrowych? Pewno tak, chociaż łatwe to nie jest. Ilość zagadnień jakimi posługiwać winien się specjalista ds. kadrowych jest bardzo duża. Co więcej szereg zagadnień zazębia się z księgowości i leży na pograniczu kompetencji rekrutera, czy księgowego.
Od szefostwa danej firmy zależy rozległość zakresu obowiązków na stanowisku specjalisty ds. kadrowych. Zwykle w obszarze kompetencji i decyzyjności należy sporządzanie dokumentacji personelu, jak również prowadzenie kadr pod kątem zapotrzebowania, naliczania wypłat, premii, rozliczania urlopów, zwolnień. Im załoga firmy jest liczniejsza tym kadrowych potrzeba więcej.
Czasem nad kadrami czuwa cały zespół specjalistów dzielących się kompetencjami kadrowymi. Opanowanie wszystkich przepisów regulujących działanie kadr wymaga czasu, doświadczenia oraz bycia wciąż na bieżąco. Wysiłki jednak zwracają się, bowiem kadrowe o szerokiej wiedzy są poszukiwane i doceniane. Przez wiele osób kadrowe uchodzą za najważniejsze pracownice zaraz po prezesie. To od nich wiele zależy i większość załogi utrzymuje z kadrami poprawne stosunki.